Maja VrečaArnes

MOOC kot oblika izobraževanja je zadnja leta v svetu dosegel pravi razcvet, predvsem pri velikih svetovnih univerzah. Večina teh tečajev je postavljena na specializiranih platformah, kot so Coursera, Udacity in edX. Ker pa so v našem okolju zelo priljubljene učilnice Moodle, smo kot platformo za svoj MOOC uporabili te. Arnesov brezplačni odprti spletni tečaj MOOC-V temelji na evropskem kompetenčnem modelu DIGCOMP, ki postavlja smernice, kako postati kompetenten »e-državljan«, in pokriva celotno področje digitalne varnosti. Traja tri tedne, po zaključku pa se udeleženci srečajo tudi na eni od zaključnih »offline« delavnic, kjer rešujejo primere varnostnih zapletov, ki so se zgodili na naših šolah. Cilj tečaja je širjenje poznavanja varne rabe interneta, s poudarkom na pedagoških delavcih. Osnovne vsebine so podane prek kratkih videoposnetkov, udeleženci rešujejo kvize, sodelujejo v forumih, na voljo je nabor dodatnih vsebin in povezav ter celo tematski »razvedrilni kotiček«. Za učitelje smo pripravili še tematska učna gradiva in vzorčne šolske ure, ki so jim v pomoč pri delu z učenci. Majhna pilotna skupina nam je zelo pomagala pri tem, da je bil prvi MOOC veliko boljši od pilotnega, a nobena izvedba MOOC-a ni enaka prejšnji, saj vsebine ves čas nadgrajujemo. K sodelovanju redno vabimo zunanje strokovnjake, tako pri pripravi vsebin kot pri odgovarjanju na vprašanja v forumih. Poleg tega redno dodajamo nove funkcije in preoblikujemo obstoječe. Med letoma 2014 in 2016 smo izpeljali eno pilotno in štiri množične izvedbe, ki se jih je skupaj udeležilo nad 3000 ljudi. Več kot 65 % udeležencev je opravilo vse spletne aktivnosti (pri velikih svetovnih MOOC-ih se to število običajno giblje med 5 in 10 %), 55 % udeleženih pa je obiskalo tudi eno od srečanj v živo. Struktura udeležencev je zelo raznolika, prevladujejo pa učitelji in študenti. Vključene so vse tri slovenske pedagoške fakultete; pri nekaterih je MOOC-V del študijskih obveznosti. Udeleženci so pretežno iz Slovenije, vendar kljub jezikovnim oviram tudi iz drugih držav – Hrvaške, Bosne in Hercegovine, Srbije, Makedonije in celo iz Argentine. V okviru tečaja gradimo skupnost, v kateri si udeleženci izmenjujejo izkušnje, pa tudi izvajalci se veliko naučimo od udeležencev. Letos smo postavili še dodatni forum, kjer si udeleženci lahko izmenjujejo izkušnje vse leto.