Mojca BorinOŠ Draga Kobala Maribor

Prispevek je umeščen v sklop Odprto učenje, ker je predstavljen učni proces, ki je potekal zunaj okvirjev časovno omejenega dela med poukom, zunaj meja šolskega prostora, v sodelovanju z zunanjimi strokovnjaki in z učenci v vlogi glavnih akterjev, ustvarjalcev v procesu pridobivanja znanja, veščin in kompetenc. Glavni cilj je bil sestaviti 3D tiskalnik, ostali ključni cilji so bili spoznavanje osnov 3D modeliranja in 3D tiskanja, razumevanje principa delovanja 3D tiskalnika, načrtovanje postopka sestavljanja 3D tiskalnika ter priprava in izvedba celotnega projekta. Učenci so v okviru pouka izbirnih predmetov računalništva obravnavali osnove 3D modeliranja in princip delovanja 3D tiskalnika. Nato jim je bil predstavljen glavni cilj projekta: sestaviti 3D tiskalnik. Oblikovala se je skupina sedmih učencev 8. in 9. razreda. Učni proces je potekal večino časa v FabLab-u, kar je kratica za fabrication laboratory ali odprt, nekomercialni prostor za ustvarjanje, kjer lahko posamezniki uporabljajo tehnologije, ki se uporabljajo tudi v industrijski proizvodnji in je platforma za izobraževanje, medgeneracijsko povezovanje in ustvarjanje. V FabLab-u, so učencem najprej predstavili tehnologijo 3D tiska in programe za modeliranje in tiskanje, učenci so se aktivno vključili in nastali so preprosti izdelki. Nato se je pričel proces načrtovanja in priprave. Učenci so aktivno sodelovali tudi pri iskanju ponudb za nabavo potrebne elektronike. V FabLab-u so nam priskočili na pomoč s pripravljenim prototipom tiskalnika, ki je vseboval tudi načrte za izdelavo lesenega ohišja, in pri dejanski izvedbi nabave vseh potrebnih sestavnih delov. Ob mentorstvu in pomoči strokovnjakov je počasi nastajal 3D tiskalnik. Vse kar je bilo možno, so učenci izdelali sami. Za proces načrtovanja, sestavljanja in testiranja delovanja 3D tiskalnika smo se sestali šest krat po štiri ure. Tiskalnik smo nazadnje prinesli v šolo, kjer smo ga namestili in ponovno testirali. Učenci so ves čas zahtevnega tehnološkega procesa aktivno sodelovali in bili ustvarjalni v vseh fazah projekta. Izkoristili smo odprto tehnološko okolje – FabLab, ki nudi optimalne, spodbudne in varne pogoje za izvajanje tovrstnih projektov in seveda strokovno podporo. Slabost takega načina učenja so bila popoldanska srečanja, po končanih rednih šolskih aktivnostih, organizacija prevozov ipd. V vseh pogledih smo presegli tako prostorske kot časovne okvirje običajnega pouka in učencem omogočili samostojno učenje in ustvarjalnost.