Maja Omahen in Dunja BlaznikOsnovna šola Vide Pregarc

Prispevek Od meritev do obdelave podatkov z uporabo IKT spada v sklop Odprto učenje, ker govori o samostojnem učenju učencev, saj večina izmed njih poleg učitelja potrebuje za doseganje znanja tudi matematične pripomočke, ki so povezani z informacijsko-komunikacijsko tehnologijo – slednji namreč omogoča samostojno učenje izven pouka. V ospredju poučevanja ni več učitelj, saj on ustvarja le učne situacije, v katerih dodeli učencem individualno vlogo za posamezno nalogo, ki jim pomeni izziv. Namen prispevka je opisati eno izmed možnih poti do usvojitve znanja merjenja in obdelave podatkov s pomočjo IKT. Opozorili bova na kvaliteto, ki jo v pouk vnaša uporaba IKT in njene morebitne pomanjkljivosti. Z izvedeno dejavnostjo sva želeli učencem prikazati možnost samostojnega učenja, preveriti uporabo naučenega in prikazati uporabo tehnologije v učne namene. Učitelj v dejavnosti nastopa v vlogi mentorja, ki učence usmerja pri njihovem usvajanju znanja. Njegova vloga se je iz edinega vira informacij spremenila v spodbujevalca, inštruktorja in spodbujevalca, ki ima veliko znanja, da lahko učni proces prilagaja zmožnostim, potrebam in interesom učencev. V okviru naravoslovnega dne so učenci s pomočjo spletne strani E-um spoznali vse o zbiranju, urejanju in prikazovanju podatkov, ob tem so samostojno naredili zapiske. Nato so usvojeno znanje prenesli na konkretno dejavnost, tako da so s pomočjo delovnega lista zbrali, uredili in prikazali svoje podatke, obdelane v excelovih tabelah in grafih. Za zaključek dneva dejavnosti sva preverili njihovo naučeno znanje s pomočjo interaktivnega preverjanja, učenci pa so samostojen način učenja ovrednotili s spletno anketo. Tak način učenja učencu omogoča individualno razporeditev obdelave učne snovi v lastnem tempu v primerjavi s klasičnim poukom. Učenje z e-gradivi nekatere učence bolj motivira, slikovni prikaz, ki se pri tem uporablja, pa jim olajša učenje. Prilagajajo se jim učni stili in raziskovalni pristop k učenju. Na drugi strani pa delo z računalnikom vpliva na usmerjeno koncentracijo k učenju. Sposobnost daljše usmerjene pozornosti omogoča tudi istočasno delo na več elektronskih medijih hkrati, zato lahko uporaba računalnika služi kot dober motivator, če učenec nima lastne notranje motivacije za aktivno učenje in se zato raje ukvarja z oblikovanjem zapiskov, izdelavo miselnih vzorcev in predstavitev. To se je pokazalo tudi pri tistih učencih, ki imajo izrazite težave z učenjem matematike.