Maja Kosmač Zamuda, ŠC Ljubljana, Gimnazija Antona Aškerca
Prispevek prikazuje, kako učence voditi skozi proces učenja, pri katerem so samostojni in aktivni vsi. Učenci se naučijo več, če se učijo na način in v okolju, ki jim je všeč, kar omogoča ravno predstavljeno e-učenje. Učitelj tako postane usmerjevalec poteka učenja z gradivi, ki so učencem pri učenju v pomoč. Snov so učenci spoznavali z navodili, ki sem jih pripravila v e-listovniku (http://mahara.org). E- listovnik je osebni elektronski prostor učenca, v katerem načrtuje, spremlja in vrednoti svoje učenje na različnih stopnjah. Temelji na formativnem spremljanju in vrednotenju znanja ter tako spodbuja veščino samoregulacije učenja, saj predvideva učenčevo sodelovanje in soodločanje v vseh delih učnega procesa. Delo učencev sem razdelila na več sklopov (Predznanje, Načrtovanje učenja, Doseganje ciljev, Razumevanje besedila, Zgradba besedila, Značajevka, Nove naloge, Samorazmislek) Ugotovitve in zapise so delili z mano preko razdelka Moje učenje (Dokazi). Tako sem sledila njihovemu sprotnemu delu. Pri delu so dokazovali svoje predznanje z reševanjem križanke, samostojnost z razlago literarnih pojmov , ki so jih vpisovali v Padlet.;okolje, v katerega so vpisali svoje predvidevanje razumevanja novega literarnega pojma, in s pomočjo teh zapisov kasneje oblikovali definicijo značajevke ( http://padlet.com/). Nato so brali besedilo in reševali učni list, s katerim so dokazali razumevanje literarnega besedila. Samoučenje so zaključili s samokreativnostjo, saj so morali na podlagi novih znanj ustvariti animacijo (http://www.powtoon.com/) o značaju osrednje osebe in si ogledati film, ki so ga komentirali v skladu z navodili ali so napisali primerjavo s še eno obravnavano novelo. Po koncu učnega procesa sem njihove zapise in gradiva komentirala, da so dobili povratno informacijo. Njihove ugotovitve so bile različne, zelo izvirne, saj je besedilo kratko a večplastno in omogoča več možnosti interpretacij ter predelav. Pomembno je, da so bili vsi učenci dejavni, njihovo znanje pa boljše in trajnejše kot pri dijakih, kjer sem snov obravnavala skupaj z njimi v razredu. Do ugotovitve o trajnejšem znanju so prišli učenci sami, kar dokazuje anketa (https://www.1ka.si/), na katero so odgovarjali. Samostojno učenje je smiselno, čeprav je proces, kadar gre za kompleksno snov, dolgotrajnejši, in tako ni primeren za vsako temo. Pri zahtevnejših je bolj smiselno, da učitelj izbere le del učnega procesa, ki ga učenci lahko usvojijo s samostojnim učenjem v e-listovniku.