Maja Vičič Krabonja in Majda Poš Vrabl, Srednja ekonomska šola Maribor

Kadar pri pouku uporabljamo sodobno tehnologijo, se moramo tako pri pripravi, kot pri izvedbi zavedati, da mora le ta podpirati izobraževalni proces: učenje in poučevanje. V skladu z revidirano bloomovo taksonomijo so pri učenju najbolj zaželeni procesi analize, evalvacije in ustvarjanja. Vse troje lahko dosežemo, kadar učencem prepustimo odločitev za izbiro orodja, s katerim naj dosežejo zadan cilj ali izpolnijo določeno nalogo (npr. v timu pripravijo predstavitev v obliki miselnega vzorca, časovnega traku … in jo oddajo v e-obliki). Hkrati tako zastavljena naloga omogoča tudi razvijanje digitalne pismenosti, ki vključuje samostojno iskanje, vrednotenje/kritično presojo, uporabo, deljenje in ustvarjanje digitalnih vsebin, sodelovanje in komunikacijo ter učinkovito reševanje problemov s pomočjo digitalnih tehnologij. Seveda jih je treba take izbire naučiti oziroma oblikovati čim več učnih priložnosti, ki omogočajo razvijanje teh spretnosti. V prispevku bo predstavljen preizkušen model, ki spodbuja učence k osmišljanju ciljev in postavljanju kriterijev, s pomočjo katerih bodo lahko izbrali ustrezno orodje, ga primerjali z drugimi in utemeljili svoj izbor, ter se pri tem zavedali njegovih omejitev in morebitnih pomanjkljivosti. Pri tem v skadu s konceptom formativnega spremljanja dopuščamo možnost napačnih izbir in spreminjanje odločitev na osnovi izkušenj z izbranim orodjem, samorefleksije oziroma povratnih informacij (sošolcev in/ali učitelja). Ker imamo v preobilju možnosti težave z izbiro ustreznih orodij (ki naj bodo usklajena z zastavljenimi cilji in omogočajo načrtovane aktivnosti) tudi učitelji, bodo v prispevku predstavljena tudi načela izbiranja ustreznih orodij za učitelja z enostavnim odločitvenim modelom, pri katerem si zastavljamo naslednja vprašanja: • Kakšne so potrebe (in zmožnosti) naših učencev (glede na njihovo znanje, interese, stopnjo digitalne pismenosti …)? • Katere cilje in pričakovane učne dosežke smo načrtovali? • Kakšne in katere aktivnosti načrtujemo (za učence)? • Kako se izbrana tehnologija/orodje povezuje s zmožnostmi, navadami in prepričanji učne skupnosti (šole)? • Je orodje (in njegova namestitev, uporaba …) združljivo z tehnologijo in infrastrukturo, ki jo uporabljamo? Le če bomo učitelji sami zmožni izbirati utrezna orodja za načtovane aktivnosti oz. cilje, bomo lahko to zmožnost razvijali tudi pri učencih.