Aleksandra Vadnjal in Mojca Stergar, OŠ Dekani

Prispevek predstavlja samostojno raziskovanje mandal, ki so ga izvajali nadarjeni učenci. Ti so nato svoje sošolce pri pouku vodili, da so tudi oni v mandalah odkrivali matematiko. Kombinacija različnih barv, geometrijskih oblik, figur in vzorcev v mandalah od nekdaj zbuja človekovo pozornost. Z njimi se srečujemo vsak dan, saj se pojavljajo vse okrog nas in posnemajo vzorce in oblike iz narave, npr. sončnico, narciso, storž bora, prerezano sadje ali deblo drevesa, vesolje, snežinko … V njih lahko odkrijemo tudi veliko matematike: geometrijske oblike, simetrične vzorce, simetrale mandal, ustvarjajmo jih s pomočjo transformacij (premiki, vrteži, zrcaljenje) …. Mandale in njihove lastnosti so raziskovali nadarjeni učenci. Učenci so najprej prepoznavali mandale v naravi, nato so barvali in opazovali že narisane mandale v papirnati obliki, na koncu pa so jih barvali in raziskovali tudi na tabličnih računalnikih. Svoje znanje, ki so ga samostojno pridobili z opazovanjem in barvanjem, so uporabili tudi pri ustvarjanju lastnih mandal s pomočjo aplikacije na tabličnem računalniku. Kasneje pa so učenci poskusili preproste mandale narisati tudi s pomočjo geometrijskega orodja. Nadarjeni učenci so mandale predstavili tudi svojim sošolcem in jih vodili, da so v njih odkrivali matematiko. Barvanje in opazovanje mandal spodbuja delovanje leve in desne možganske hemisfere. Učenci so bili pozorni na svoja čustva, razvijali so ustvarjalnost, uporabljali razum in logično mišljenje. Ob ustvarjanju in raziskovanju mandal so razvijali in krepili lastno kreativnost, ob nekaterih mandalah so se umirili in sprostili, ob drugih pa se zbrali in tako krepili in razvijali pozornost pri delu. Ob svojih izdelkih so razvijali tudi kritično mišljenje in zaupanje v svoje zmožnosti. Problemski pristop je prinesel dodano vrednost pouku, saj so bili vsi učenci aktivni (kar vpliva na njihovo pomnjenje in priklic ter povezovanje znanja), prevzemali pa so tudi odgovornost za lastno učenje in znanje, saj so morali do določenih zakonitosti in spoznanj priti sami ali s pomočjo sodelovalnega učenja.